Тук може да намерите споделен от учители опит при провеждане на часове по добродетели. Можете и Вие да споделите Вашия опит.
От опит
• За илюстрация на добродетелите съм използвала предимно детска художествена литература – приказки, разкази, гатанки, стихчета, песни, случки от живота на децата.
Активни мои помощници бяха историите на Франклин и приказките с поука. Всяка тема доразвивах с мои идеи.
• Проведохме в групата тържество за Ден на християнското семейство и го свързахме с добродетелите любов, уважение, единство, благодарност.
• Направихме пролетна полянка без цветя. При използване на думи от добродетелите на поляната разцъфтяваше цвете и тя се изпълни цялата.
• Единство Направете заедно градина – нарисувайте различни цветя. Както и в тази градина, така и хората са различни, но в разнообразието им се крие и красотата им. Да бъдем единни, не означава да бъдем еднакви.
Разкажете им за всички служители в детската градина (директор, учители, чистачи, готвачи, портиери, охранители). Попитайте ги какво би станало, ако някой от тях липсва.
Разкажете им за различните хора по света – някои от тях са черни, други бели, високи, ниски, руси, чернокоси. Има лекари, шофьори и т.н. Какво ще стане, ако не си сътрудничим?
Попитайте ги за талантите, които имат. Може да ги помолите да назоват свой талант и талант на детето, което седи отляво/отдясно на тях.
Защо е хубаво да сме заедно? Кога играта ни е по-забавна?
• Опазване на околната среда Откъснете им няколко вида листа и им обяснете колко важни са те, за да съществува живот на планетата. Разкажете им за водата и как тя подхранва всички същества.
Кажете им какво би се случило, ако тя е мръсна.
Донесете пластмасова и стъклена бутилка и друг боклук и ги превърнете в кукли – нека те им кажат колко самотни се чувстват, когато вместо да седят в кофата с другите боклуци, се въргалят сами на студената и опасна улица.
• В 11а клас се прочита за начало народна мъдрост и учениците разпознават Вежливостта. Отговарят на въпроси: „Какво означава добродетелта Вежливост” и „Как можем да бъдем вежливи?” и посочват лични примери. Следва игра: Разделени на две групи разиграват сцена на вежливост и обсъждат видяното при масов интерес. Задава се въпрос: „Мога ли да проява вежливост към непознати и към кого ми е най-трудно да съм вежлив?” – отговаря се спонтанно.
Въпрос: „за да сме вежливи, трябва ли непременно да имаме доверие на някого?” и „В нашия клас имаме ли си доверие?” – отговарят двама приятели.
Следва игра със същите две момчета за преминаване на препятствия, създадени от обучителите, като едното момче е слепец и ще се води от другото между тях. „Слепият” пуска ръката си и сваля доверието си от приятеля си, ако докосне стол или изгуби доверието си. Има възбуда и голям интерес, коментари. Две момичета са провокирани да изразят доверието помежду си, като едната падне по гръб, а другата я задържи. Гост е директорката на училището и провокира с въпрос: „Имате ли доверие в своите преподаватели и защо?” Следват отговори, които поставят нови въпроси и се обобщава значението на добродетелта Доверие и се стига до извода, че в следващи моменти ще се обсъжда.
• Часовете във всички класове започнаха с поставяне на правила, по които ще протича обучението, след което всеки ученик трябваше да направи комплимент на съседа си по чин. Видяхме силата на българската поговорка „Блага дума железни врати отваря”. Лицата на участниците грейнаха и отвориха сърцата си, за да приемат представяните добродетели.
При учениците от 8 и 10 клас с помощта на топче, предавано от ръка на ръка, всеки един споделяше своето мнение по отношение на същността на изучаваните добродетели и основните неща се записваха на дъската.
Особен интерес представляваха сценките, в които три отделни групи трябваше да представят ситуации, в които се проявява честност, нечестност, „благородна лъжа”, проява на търпение и нетърпение. Учениците наистина се забавляваха, докато разиграваха изневяра, след която непроявяващ търпение баща натупва приятеля на дъщеря си; учителка „залавя” преписвачи и виновният си признава, практикувайки честност; родители скриват от бабата и дядото, че внучката ще отиде на лагер в чужбина и лекар, който спестява истината на тежко болния си пациент. В 10 клас се получи истинска дискусия по въпроса съществува ли „благородна лъжа” и се оформиха две групи, които достойно защитиха тезите си „за” и „против”. Атмосферата беше разведрявана допълнително с игри, в които се очакваше учениците да демонстрират на практика, това, за което се говореше по време на часовете
• Главният ни учител и като класен ръководител на първокласници изработи коледна картичка за родителите с послание да проявяват и получават повече добродетелност през новата година. На същата записа избрани добродетели с кратки указания как да ги представят у дома на своите деца. Учениците също бяха запознати с тях с коледната картичка и им беше обяснено, че е добре да стои на бюрото им и всяка седмица да разговарят с родителите си за една добродетел. На букет с цветя – колкото са избраните добродетели, върху всяко цвете на определено място ще записват датата, на която това се случва.
• За нас най-добрият резултат за този месец е успешната благотворителна акция, в резултат, на която зарадвахме децата от дом „Констанца Ляпчева” в Долна баня. Чувстваме се наистина удовлетворени, защото това, което разисквахме в часовете на класа, бе реализирано в действителност.
• Вежливост Часовете започнаха с въведение на понятието вежливост и практикуване на вежливост с играта „Подарък”.
Използвахме наближаващите празници и на всеки ученик раздадохме разноцветен празен лист, формат А4. Върху листовете си написаха имената, нарисуваха любим символ и си ги размениха по часовниковата стрелка. Всеки трябваше да напише пожелание на този, чието име е написано на листа, така докато дойде листът, на който е написано собственото име.
Всички събраха и отправиха пожелания за Новата година и предстоящите празници, усетиха удоволствието да бъдеш вежлив.